Langkawi - Wedding MakSu Part 1

10/6/2009

Ini kali kedua kita ke Pulau Langkawi, dulu kali pertama masa berusia 5 tahun ibu dan ayah pernah bawa kita melancong ke sana. Bezanya kali ini selain berjalan-jalan, kami pergi untuk majlis perkahwinan MakSu dan PakSu sebab PakSu kita orang Langkawi. Pagi-pagi atuk dan wan dah sampai. Atuk cakap, limo yang ayah telefon tu dah sampai. Ayah kata biarkanlah dulu, siapa suruh dia datang awal. Kami bertolak ke LCCT lebih kurang pukul 8.45 pagi.

Tiba di LCCT ayah ajak breakfast dulu. Kami makan di medan selera / kafeteria di bangunan di hujung tempat perhentian bas. Ayah kata kat situ lagi murah berbanding dalam LCCT tu.

Tiba di Langkawi, kami tunggu kawan ibu sebentar. Ibu sewa kereta kawan dia kat Langkawi ni, murah sikit la rasanya. Selepas ambil kereta, MakSu & PakSu pun tiba. Kami terus ke Jeti Kuah untuk menyambut keluarga Acik dan jiran-jiran Atuk yang lainnya. Mereka memandu dari Selayang ke Jeti Kuala Kedah dan seterusnya naik feri ke Pulau Langkawi.

Malam tu rombongan kami menginap di rumah tetamu MRSM Langkawi. Atuk sewa 4 rumah rasanya. Selepas maghrib kami bertolak ke rumah keluarga PakSu atas jemputan makan malam. Ramai orang dirumah PakSu, macam dah mula kenduri. Ada orang main muzik tradisional semua, tapi sayangnya malam tu ayah tak bawak kamera.

Esoknya waktu tengahari kami ke rumah keluarga PakSu lagi untuk majlis kenduri. Tengok la gambar MakSu jadi pengantin ni. Selain dari majlis ni, kami pergi la juga shopping sikit terutamanya coklat.