Pohonlah Hidayah Dari Allah

27 February 2013

Firman Allah dala Al-Quran
  1. '..sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk' [Al-Kahfi, 13]
  2. Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman. [Al-An’aam: 125]
Anakku:
  • Pohonlah sentiasa hidayah dari Allah swt. Hidayah adalah hak mutlak Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Begitu mahal nilainya hidayah ini bagi manusia sehingga kita memohon daripadaNya 17 kali setiap hari dalam surah al-Fatihah semasa solat fardhu.
  • Bayangkan bapa saudara nabi Abu Talib yang menjaga dan menyayangi Rasulullah SAW lebih dari anak-anaknya sendiri tidak terpilih untuk menerima hidayah Allah SWT yang mahal nilainya mati dalam kekufuran.
  • Lawan hidayah ialah kesesatan. Ada orang yang berbuat dosa dan takbur dengannya, Jika seseorang buat dosa kepada Allah dalam keadaan ketawa, Allah pasti seksanya di hari Akhirat dalam keadaan dia menangis. Ada juga orang yang diberi hidayah pada mulanya, tapi dicabut hidayah itu akhirnya.

SNADA - Alif Kecil
Ketika malam datang mencekam
Kulihat si Alif kecil yang malang
Duduk tengadah ke langit yang kelam
Meratapi nasib diri

Kilat menyambar hujanpun turun
Semakin basah hatinya yang resah
Kapankah semua ini kan berakhir
Di jalanan penuh duri

Reff:
Ya Allah tunjukkan jalan-Mu
pada si Alif kecil
Agar ia dapat menahan cobaan
Dan rintangan yang datang menghadang

Ya Allah kuatkan hati
Pada si ALif kecil
Agar terbebas dari tirani
Menuju cahaya Illahi...2X
Labels: edit post
0 Responses