Aidilfitri 2010

9 - 13 September 2010

Malam Raya 9 Sept
Malam ni biasanya kita dah tidur rumah Wan. Memang sejak dulu bila turn raya rumah Atuk/Wan, kita dan ibu akan tidur sini. Ayah pun akan datang sini, cuma selalunya Ayah akan balik selepas orang datang bertakbir di rumah Atuk ni. Lepas maghrib kita biasanya dengan aktiviti rutin malam raya iaitu bermain bungapi dengan sepupu-sepupu yang ada sementara tunggu orang datang bertakbir

video

video

Raya pertama malam raya kedua 10 Sept 2010
Memang tradisi malam ini kami akan berkumpul di kampung Atuk. Tempat berkumpul biasanya di rumah moyang kita atau di rumah adik beradik atuk. Tahun ni majlis dibuat di rumah unyang kita.

video

Raya ke 2, 11 Sept 2010
Esoknya kami bertolak ke rumah Acu. Kami tidur malam tu di rumah Acu dan esoknya mula beraya di rumah saudara-mara sebelah Ayah di Johor. Banyak rumah kami beraya, kami sempat juga ke rumah satu nenek di Johor Bahru. Nak ke sana tu siap kami semua beserta keluarga Pak Long tidur hotel; kira beraya sambil bercuti la ni.

Rumah Nek Su, adik arwah nenek. Kita suka datang sini. Ayah kata dulu masa kecik ayah selalu tidur rumah ni sebab dulu ini rumah atuk & nenek ayah.

video

Kami duduk kat hotel ni. Ayah kata mahal hotel ni

video

video

Sate di Lorong Sate
Dekat dengan rumah Acu ada satu gerai yang menu utamanya ialah Sate. Kita memang tak suka sate, tapi kat kedai ni kita boleh la makan 2 - 3 cucuk. Ayah pun hairan. Gerai ni terletak di Lorong Sate, Parit Raja, Batu Pahat. Tengok video dibawah ye.

video

Labels: edit post
0 Responses